Hydraulstyrning Sats För inombordare upp till 23 Fot
Bra lösning för de litet mindre båtarna
• Rattvarv bord - bord: 3,4
• Max. vridmoment 294Nm (30 kgm, 216 ft.lbs)
• Slaglängd 150 mm
• Längd roderarm 129 mm
Paketet består av:
• 1 x MTC3008 - Styrcylinder för utombordsmotorer
• 1 x HTP2010 - Rattpump
• 1 x HS04N - Hydraulslang i nylon (Längd på rulle 15 M)
• 1 x VHS1 - Hydraulstyrningsolja
• Erforderliga anslutningar
Rekommendationer för Rattvarv i Hydrauliska Styrsystem
När du installerar ett hydrauliskt styrsystem på din båt är antalet rattvarv från stopp till stopp (fullt åt babord till fullt åt styrbord) en viktig faktor för att bestämma båtens respons och hantering. Nedan följer generella riktlinjer baserade på båttyp och storlek:
Motorbåtar och Kraftbåtar
-
Små Båtar (upp till 20 fot):
- Kräver vanligtvis färre rattvarv för snabbare och mer responsiv styrning. Omkring 3-4 varv från stopp till stopp är vanligt.
-
Mellanstora Båtar (20-40 fot):
- Behöver vanligtvis en balans mellan respons och enkel styrning. Omkring 4-5 varv från stopp till stopp är typiskt och ger jämn och hanterbar styrning.
-
Stora Båtar (över 40 fot):
- Kräver ofta fler rattvarv för en mer kontrollerad och mindre känslig styrning. Omkring 5-6 varv från stopp till stopp är vanligt.
-
Särskilda Överväganden:
- Högpresterande Båtar: Kan ha färre varv för att möjliggöra snabba riktningsförändringar.
- Kryssningsfartyg: Kan ha fler varv för att minska styrkraften och ge mer precis kontroll.
Segelbåtar
-
Små Segelbåtar (upp till 30 fot):
- Kräver vanligtvis färre rattvarv för mer responsiv styrning, särskilt vid manövrering på trånga utrymmen eller vid tilläggning. Omkring 3-4 varv från stopp till stopp är vanligt.
-
Mellanstora Segelbåtar (30-45 fot):
- Behöver vanligtvis en balanserad inställning till styrning, med både respons och enkel hantering under segling. Omkring 4-5 varv från stopp till stopp är typiskt.
-
Stora Segelbåtar (över 45 fot):
- Kräver ofta fler rattvarv för kontrollerad och precis styrning. Omkring 5-6 varv från stopp till stopp är vanligt.
-
Blåvattenkryssare:
- Har vanligtvis fler rattvarv för att minska styrkraften över långa avstånd och ge finare kontroll. Omkring 5-7 varv från stopp till stopp är typiskt.
-
Kappseglingsbåtar:
- Kan ha färre varv för att möjliggöra snabbare och mer responsiv styrning. Omkring 2-3 varv från stopp till stopp är att föredra för att möjliggöra snabba manövrar under kappsegling.
Tillverkare | Vetus |
---|---|
Max. torque (Nm) | 294Nm (30 kgm, 216 ft.lbs) |
Stroke (inches) | 5 29/32 |
Cylinder volume (cubic inches) | 2 41/64 mm³ |
Length of tiller arm (inches) | 5 5/64 |
Weight (kg) | 8 |
Stroke (mm) | 150 |
Cylinder volume (cm³) | 67 mm³ |
Length of tiller arm (mm) | 129 |